سگ ها، انواع و نژادهای متنوعی دارند که میتوانید از میانشان، سگ مورد علاقه خود را پیدا و انتخاب کنید؛ اما شما باید انتخاب سگ موردنظرتان را با دقت هرچه تمام و برمبنای علایق، سبک زندگی و شرایط زندگی حال و آینده خود انجام دهید. تفاوت های میان خرید یک سگ بزرگسال و بزرگ کردن یک توله از کودکی تا بزرگسالی را شناسایی و بررسی کنید. درباره نقاط قوت و ضعف جنسیت های مختلف سگ، و همچنین مشخصات سگ های عقیم شده، تحقیق نمایید. سپس، به این موضوع فکر کنید که سگ های بزرگتر نسبت به سگ های کوچکتر ضرورتاً نیاز به تمرین و فعالیت فیزیکی بیشتر ندارند؛ بلکه به فضای بزرگ و آزادتر احتیاج خواهند داشت. متعاقباً، باید تصمیم بگیرید که آیا یک نژاد تصادفی میخواهید؛ یا یک نژاد ترکیبی؛ یا یک نژاد خالص. و در نهایت، می توانید با شماره تماس 02122772522 با کارشناسان کیلینک تخصصی ارغوان تماس حاصل کرده و در خصوص مشاوره و یا تهیه انواع نژاد سگ از آنها راهنمایی بگیرید.

معرفی 10 نژاد سگ که رفتار دوستانه‌تری دارند - مجله اینترنتی پت ها

 هاپوی بانمک و دلفریب امروز؛ سگ قلدر و دوست نداشتنی فردا!

توله ­ها در سنین پایین بسیار بانمک و شیرین هستند؛ اما زمانیکه بزرگ میشوند و جثه‌شان رشد میکند، بخشی از جذابیت خود را از دست میدهند. در زمان انتخاب و خرید سگ، به ویژگی ها و مشخصات سگ ها در سنین بزرگسالی توجه داشته باشید؛ همه ی سگ ها در سن هشت هفتگی، شیرین و جذاب هستند!

 

 هر نژاد ویژگی های منحصر به خود را دارد!

نژادهای مختلف سگ، به لحاظ شکل ظاهری و خلقیات با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً، اخیراً نژادی به نام شار پی پرورش یافته است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است؛ زیرا بسیار متمایز و نادر است. اما مشکلات و بیماری های رایج در این حیوان، بیش از حد میانگین است؛ و به همین دلیل، نگهداری و درمان آن مستلزم صرف هزینه های گزاف خواهد بود.

 

توله سگ یا سگ بالغ؟

مهم ترین امتیاز و نقطه قوت خرید یک سگ بالغ این است که شما حقیقتاً یک سگ تربیت شده را به خانه می برید. این گزینه، امتیازهای دیگری نیز خواهد داشت. اما گاهی از اوقات با وجود آنکه سگ رفتاری بسیار عادی و مصالحه آمیز با شما دارد، اما ممکن است دارای برخی مشکلات رفتاری پنهان باشد که در زمان خرید شناسایی نمی شوند؛ مثلاً برخی از سگ ها با حضور کودکان در منزل مشکل دارند. اگر تصمیم به خرید یا گرفتن سرپرستی یک سگ بالغ گرفته اید، با انجام برخی آزمون ها، ویژگی های شخصیتیش را شناسایی کنید. هنگام نزدیک شدن به سگ، حواستان به واکنش ها و رفتارهایش باشد؛ به گردنش قلاده بیاندازید و آن را برای پیاده روی به میان جمعیت ببرید. پشت سر یک سگ دیگر یا کودکان غریبه، راه بروید و واکنش های سگ را زیر نظر داشته باشید. در مقابل سگ، یک چتر را باز کنید تا ببینید آیا به سادگی از صدای چتر می ترسد یا نه. به سگ دستور بدهید که بنشیند. به مدت ده دقیقه، سگ را با یک اسباب بازی تنها بگذارید. ضمن اجرای این آزمون های ساده و کارآمد، میتوانید خلقیات سگ را ارزیابی کرده و هرگونه مشکل رفتاری احتمالی در او را پیش بینی کنید. توله سگها، تأثیرپذیرترین دوره زندگی خود را میگذارنند و در این دوران، دستورات را سریعاً یاد میگیرند؛ اما حتی توله های هشت هفته ای یک نژاد یکسان هم ویژگی های شخصیتی منحصر به خود را دارند. سگ های خجالتی، به مادران خود آویزان میشوند یا اینکه در گوشه ای کِز میکنند؛ حال آنکه توله های شجاع و جسور، با اعتماد به نفس هرچه تمام پا پیش میگذارند تا شما را بررسی و کشف کنند. بنابراین سگ موردنظرتان را برمبنای توقعات و انتظارات خود انتخاب کنید.

 

 سگ همراه یا سگ کاری؟

سگ هایی که نژاد خالص دارند، معمولاً یک همراه و رفیق ایده آل نیستند. فاکس هوند انگلیسی، مشخصاً با هدف حضور و کار در گروه های چندتایی از سگ ها پرورش یافته است. این نژاد، همچنان بطور صرف برای همراهی و رفاقت با انسان ها پرورش نمی یابد. در زمان انتخاب یک سگ با نژاد خالص، پیشینه خلقیات و رفتار سگ را بررسی کنید و ببینید که این سگ پیشتر در محیط خانه زندگی میکرده یا در محیط کار.

 

سگ نَر یا سگ ماده؟

حتی توله سگ های نابالغ نیز به لحاظ رفتاری، تفاوت هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت ها با جنسیتشان مرتبط است. سگ های نر، مغزهای “مردانه” دارند؛ و از همان دوران پیش از تولد، تحت تأثیر هورمون تستسترون بوده اند. اما سگ های ماده، تا زمان بلوغ، رفتارشان “خنثی” خواهد بود. سگ های نر و ماده، به لحاظ رفتاری با یکدیگر متفاوت می باشند. نَرها دائماً درصدد هستند که بر صاحبان خود، غلبه و تسلط داشته باشند؛ با سگ های دیگر با خشونت رفتار میکنند؛ از قلمروی خود دفاع می نمایند؛ و معمولاً، فعال تر و پر جنب و جوش تر از سگ های ماده هستند. بعلاوه، گاهی اوقات، سگ های نَر اندکی بازیگوش تر و خرابکارتر از همتاهای ماده خود هستند و با بچه های کوچک، به راحتی کنار نمی آیند. بعلاوه، نرها به محبت و توجه بیشتری نیاز دارند. اما از نظر تحریک پذیری، پارس کردن عصبی یا پارس کردن دفاعی، هیچ تفاوتی میان سگ های نر و ماده وجود ندارد. سگ های نَر، گاهاً قلمروی خود را با ادرار علامت گذاری میکنند. سگ های ماده در هر سال، دو چرخه فحل را تجربه میکنند که با خونریزی همراه است و معمولاً حدود یک هفته به طول میکشد.

بهترین نژاد های سگ خانگی چیست؟/کدام نژاد سگ مناسب آپارتمان است؟

انتخاب سگ کوچک یا سگ بزرگ؟

سگ های کوچک، کم اشتها هستند؛ اما برخی از آن ها، استثنائاً بسیار بدغذا هستند و صرفاً غذاهای منتخب خود را می خورند. پیامد این رفتار آن است که صرفاً باید غذاهای گران قیمت و باکیفیت برایشان خریداری کنید. تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی، با این رفتارها به خوبی آشنا هستند و طیف گسترده ای از انواع غذاهای خوش طعم را برایشان تولید کرده اند. سگ های کوچک، به اندازه نژادهای بزرگ، به فعالیت فیزیکی نیاز دارند؛ اما میتوانند در محیط های کوچکتر و محدودتر به فعالیت و جنب و جوش مشغول شوند. برخی از سگ های کوچک، مثل تریرها، نسبت به بعضی از سگ های بزرگ مثل سنت برنارد و آیریش وُلف هوند، به تمرین و فعالیت فیزیکی بیشتری نیاز دارند. باوجود آنکه بسیاری از نژادهای ریزجثه صرفاً برای رفاقت و همراهی با انسان پرورش یافته اند، اما ضرورتاً همه آنها رفاقت پذیر و خوش برخورد نیستند. خشونت و پرخاش در سگ های کوچک و ریزجثه، تقریباً خنده دار و مضحک است؛ اما برخی از نژادهای کوچک، مثل تریرهای ریزجثه و چی هوا هوا، میتوانند به اندازه هر نژاد دیگر و حتی بیشتر از آنها، پرخاشگر و عصبی باشند.

 

سگ های کوچک، برای نگهداری در آپارتمان یا خانه های کوچک با فضای محدود، بسیار مناسب و ایده آل هستند؛ اما حتی این سگ ها هم به فعالیت فیزیکی و تمرین ها و تحریکات ذهنی روزانه احتیاج دارند. به رغم آنکه غرش یا پارس سگ های کوچک به مثابه یک هشدار و اخطار برای مجرمان و سارقان تلقی می شود، اما سگ های بزرگتر، نگهبان های بسیار شایسته تر و بهتری هستند. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت سگ های بزرگ جثه نیز همین قضیه است. اما سگ های بزرگ، به خانه های بزرگتر و فضاهای وسیع تر نیاز دارند. این سگ ها، فضای زیادی از خانه را اشغال میکنند؛ و این مسئله، در خانه های کوچک نمود بیشتری خواهد یافت. سگ های بزرگ، اشتهای بیشتری دارند؛ اما نسبت به رژیم غذاییشان، چندان حساس و سخت گیر نیستند.

 

اندازه، نشانه مناسبی برای پیش بینی خلقیات سگ نیست. نژادهای بزرگ، مثل دوبرمن و ژرمن شپرد، گاهاً نسبت به نژادهای کوچکتر مثل فوکس تریر، وابسته تر هستند و رفتارهای کودکانه تری از خود نشان میدهند. نژادهای بزرگ و مشخصاً نژادهایی که موهای پرپشت و بلند دارند، برای کسانی که نسبت به نظافت و پاکیزگی منزل خود حساس هستند، مناسب نمی باشند. شما باید با توجه به محل زندگی و حوصله و تمایل شخصیتان به پیرایش موهای سگ، نژاد موردنظرتان را انتخاب کنید. سگ هایی که موهای تیره، ضخیم و پرپشت دارند، برای نگهداری در آب و هوای گرم و آفتابی مناسب نیستند. بعلاوه، سگ هایی که موهای کم پشت، کوتاه و نرم دارند، نسبت به سرما و رطوبت بسیار حساس خواهند بود. موهای نرم و صاف (مثل موهای نژاد باکسر) به پیرایش و آرایش دوره ای نیاز دارند. اما موهای بلند و پرپشت (مثل موهای نژاد افغان) باید به صورت روزانه، پیرایش و شانه شوند. سگ هایی که ریزش مو ندارند، مثل نژاد پودل، مناسب ترین سگ ها برای افراد مبتلا به آلرژی می باشند.

 

 عدم آشنایی با پیشینه حیوان

سگ هایی با نژاد نژاد ترکیبی، اختلالات و مشکلات پزشکی کمتری نسبت به نژادهای خالص دارند. اما رفتار این نوع سگ ها در بزرگسالی به راحتی قابل پیش بینی نیست. سگ هایی که نژاد ترکیبی دارند، بیشتر عمر خود را در پناهگاه ها و نقاهتگاه ها سپری میکنند؛ و به همین دلیل، علائم بسیار قوی از اختلالات و اضطراب های ناشی از تنهایی و طردشدگی در ایشان مشاهده میشود.

 

نژاد سگ خالص یا نژاد سگ ترکیبی؟

تصمیم گیری درباره ی انتخاب یک نژاد خالص یا یک نژاد ترکیبی، یک تصمیم اخلاقی و کاملاً قلبی است. سگ های دارای نژاد خالص، مزیت ها و نقاط قوت متعددی دارند. در دنیا، صدها نژاد مختلف از سگ وجود دارند که هرکدام، ویژگی های فیزیکی و خلقی منحصر به خود را دارند. تصمیم گیری در این باره، بسیار دشوار است؛ اما اگر در زمان انتخاب، دقت و آگاهی کافی داشته باشید، میتوانید نژادی را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با نیازمندی ها و سبک زندگی شما دارد. و یک مسئله مهم تر هم وجود دارد؛ و آن، این است که شما در حال اضافه کردن یک عضو جدید به خانه هستید. هر نژاد، طیف گسترده ای از رفتارهای مختص به خود را دارد و شما باید به خوبی بدانید که هر عضو از این نژادها برمبنای هنجارها و قوانین خانه شما تربیت میشوند. شما باید ویژگی ها و نقصان های رفتاری نژاد موردنظرتان را به خوبی بشناسید؛ و از توقعات و انتظارات حیوان آگاه باشید. مهم ترین نقطه ضعف نژادهای خالص آن است که ما در زمان پرورش نژادهای خالص (گروهی از سگ ها با رفتار و خلقیات یکسان)، ناخودآگاه، در حال تکثیر ژن های مضر نیز هستیم. این مساله، احتمال تکثیر بیماری های ارثی را افزایش میدهد. این بیماری ها، گاهاً در قالب آلرژی های پوستی یا عارضه های قلبی حاد تظاهر پیدا میکنند؛ از میان نژادهایی که به این بیماری های ارثی دچار میشوند، میتوانیم به دوبرمن یا کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل اشاره کنیم. احتمال بروز بیماری های ارثی در سگ های دارای نژاد ترکیبی، کمتر از سگ های دارای نژاد خالص است.

 بهترین نژاد سگ خانگی با هزینه نگهداری کم

انتخاب و خرید یا پذیرش سرپرستی سگ؟

شما میتوانید سگ موردعلاقه خود را از پرورش دهنده ها، پت شاپ ها، مراکز نجات و حمایت از حیوانات، گروه های حمایت از نژادهای ناخالص، دوستان، دامپزشکان یا از خیابان بگیرید. برخی از منابع، نسبت به منابع دیگر ارجح هستند. پرورش دهنده های متخصص و آگاه، بیش از هر کس دیگری نسبت به مشخصات خلقی و رفتاری سگ هایشان آگاهی دارند. این افراد، معمولاً با صداقت کامل درباره نقاط ضعف و قوت نژاد مورد نظر شما توضیح میدهند؛ اما برخی از آنها، سعی در پوشاندن عیب ها و اختلالات سگ هایشان دارند.

 

پرورش دهندگان منصف، سگ موردنظر شما را نزد یک دامپزشک میبرند تا آزمایش های پزشکی لازم روی حیوان انجام شوند؛ حیوان، واکسن دریافت کند؛ و هرگونه اختلال یا بیماری احتمالی که از والدین به حیوان رسیده، شناسایی و مرتفع گردد. پناهگاه های سگ و مراکز نجات حیوانات نیز غالباً به انجام آزمایش های پزشکی، طرح عقیم سازی و انجام ارزیابی های رفتاری (تشریح مشخصات و مشکلات احتمالی سگ) متعهد هستند و بطور معمول، پیگیر اوضاع و احوال سگ واگذارشده خواهند بود. دوستان نیز از منابع خوب واگذاری یا خرید سگ هستند؛ به ویژه اگر شما سگ و والدینش را از قبل بشناسید. همچون درمانگاه تخصصی حیوانات ارغوان که با پیشینه پزشکی و رفتاری سگ های واگذاری یا فروشی خود به خوبی آشنا هستند.