انتخاب عطر مناسب پوست یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید عطر است. در ادامه نحوه انتخاب عطر مناسب پوست را به شما آموزش می‌دهیم.

انتخاب عطر مناسب پوست

انتخاب عطر یکی از انتخاب‌های دشوار در هنگام خرید خواهد بود، زیرا دنیای عطر و ادکلن بسیار وسیع و پیچیده است. قطعا انتخاب عطر مناسب پوست در میان طیف گسترده‌ای از عطرهای مختلف و متنوع کار ساده‌ای نیست. حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که برای خرید یک عطر میان چندین برند مختلف مردد شده‌اید. برای انتخاب عطری که مناسب استایل، شخصیت و پوست شما باشد باید برخی نکات را در نظر بگیرید تا بتوانید عطر مناسب خود را انتخاب کنید. برای هر نوع پوست و یا سلیقه‌ای، عطرهایی با رایحه‌های مختلف وجود دارند. علاوه بر تناسب و تطابق عطر با پوست، ماندگاری عطر نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که اهمیت بالایی دارد. اما راز ماندگاری ادکلن و عطر چیست؟ چگونه می‌توانیم ماندگاری عطر و ادکلن خود را افزایش دهیم؟

 

مسلما هر عطر میزان ماندگاری مشخصی دارد اما نحوه زدن عطر روی لباس یا بدن نیز در میزان ماندگاری آن تاثیرگذار است. سعی کنید برای هر فصل، عطری متناسب با همان فصل استفاده کنید زیرا برخی رایحه‌ها برای هوای سرد و برخی دیگر نیز برای استفاده در هوای گرم مناسب هستند. اما مهم‌ترین نکته در زمان خرید عطر، تطابق آن با پوست است که در ماندگاری آن نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. در ادامه این مطلب تمامی نکات مربوط به انتخاب عطر مناسب پوست های مختلف را به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید بدانید چه عطری برای پوست‌تان مناسب است با ما همراه باشید تا همه چیز را در این باره به شما توضیح دهیم. ضمناً جهت خرید عطر مناسب و اصل ما به شما فروشگاه اینترنتی آوین عطر را معرفی می کنیم.

 

عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب عطر مناسب پوست

قطعا برای انتخاب عطر مناسب پوست خود ابتدا باید نوع پوست‌‌تان را بشناسید، زیرا هر پوست، ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاص خود را دارد. بنابراین اگر عطر متناسب پوست خود را استفاده نکنید، قطعا حس خوبی از رایحه آن نخواهید گرفت و آن عطر نیز ماندگاری بالایی روی پوست شما نخواهد داشت. به همین جهت در انتخاب عطر خود حتما باید ویژگی‌های پوست را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین عطر را متناسب با پوست و البته سلیقه خود پیدا کنید. پس اولین نکته مهم در انتخاب عطر، شناخت نوع پوست (چرب، خشک، حساس، سبزه) و ویژگی‌های خاص آن است. پس از آن باید مشخص کنید که این عطر را می‌خواهید در چه محیط‌هایی استفاده کنید. به عنوان مثال در محل کار و یا مهمانی‌های رسمی بهتر است از عطرهای گرم و سنگین و در محافل دوستانه و صمیمی نیز از عطرهای سرد و خنک استفاده کنید. نحوه تشخیص گرمی یا سردی عطرها نیز بسیار ساده است. مسلما با بوییدن یک عطر می‌توانید گرم بودن یا سرد بودن آن را تشخیص دهید. اما عطرهایی که شیشه‌های نارنجی، قرمز یا صورتی دارند معمولا در دسته عطرهای گرم قرار می‌گیرند. عطرهایی که دارای شیشه‌های سفید، خاکستری، سورمه‌ای یا آبی هستند نیز اصولا رایحه‌ای سرد و خنک دارند. به خاطر داشته باشید که این قانون برای تمامی عطرها صدق نمی‌کند اما شرکت‌های صاحب نام و معتبر عطرسازی معمولا از این قانون پیروی می‌کنند.

 

عطر مناسب پوست

انتخاب عطر مناسب پوست

همانطور که اشاره کردیم، عطر مناسب هر فرد باید متناسب با نوع پوست وی انتخاب شود. برای انتخاب عطر مناسب، در کنار توجه به نوع پوست و ویژگی‌های آن باید به رنگ پوست خود نیز توجه داشته باشید. برخی عطرها برای پوست‌های سفید و برخی دیگر نیز برای پوست‌های تیره و گندمی مناسب هستند. زیرا مولکول‌ها و مواد تشکیل دهنده عطرها متناسب با ویژگی‌های پوست انتخاب می‌شوند و باید با یکدیگر هماهنگی و سازگاری کافی داشته باشند. همین تناسب و هماهنگی میان عطر و پوست است که میزان ماندگاری و تاثیرگذاری آن را تعیین می‌کند. البته در این میان عوامل دیگری چون نحوه استفاده از عطر و اسپری کردن آن در نقاطی از پوست که دارای نبض و جریان خون بیشتری هستند نیز در میزان ماندگاری یک عطر تاثیرگذار خواهد بود. اما مهم‌ترین فاکتور در انتخاب عطر، سازگاری و تناسب آن با پوست است. چگونه متوجه شویم که عطر مناسب با پوست ما چه عطری است؟ در ادامه انواع مختلف پوست‌ها و نوع عطرهای سازگار با آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

چطور بفهمیم عطری با نوع پوستمان سازگاری دارد؟

برای درک این موضوع که آیا یک عطر با پوست ما سازگار است یا خیر، ابتدا باید نوع پوست بدن خود را تشخیص دهیم. تشخیص نوع پوست کار بسیار ساده‌ای است و هر شخص با توجه به ظاهر و ویژگی‌های پوست خود می‌تواند نوع آن را تشخیص دهد. با این حال پوست‌ها به طور کلی به دو دسته چرب و خشک تقسیم می‌شوند و این دو نوع نیز دارای زیرشاخه هستند. پوست چرب به پوستی گفته می‌شود که میزان رطوبت آن بالا است و پوست خشک نیز همانطور که از نام آن پیداست به پوست‌هایی اطلاق می‌شود که میزان رطوبت در آنها بسیار پایین بوده و سطح‌شان همیشه خشک و گاها زبر و خشن است. خوشبختانه برای هر دو نوع پوست، عطرهای متنوع و خوش رایحه‌ای در بازار وجود دارد که با هر سلیقه‌ای سازگار هستند.

 

پوست های چرب و مرطوب

پوست چرب پوستی است که تجمع چربی در آن بالا بوده و روغن زیادی در طول روز تولید می‌کند. پوست‌‌های چرب اصولا دارای سطح چربی هستند و این میزان چربی با قرار دادن انگشت بر روی آنها به راحتی قابل تشخیص است. افراد دارای پوست‌های چرب به طور کلی فعالیت شیمیایی بدنشان بالا است و این فعالیت زیاد با تولید چربی نمایان می‌شود. با این حال عطرها بر روی پوست‌های چرب، دوام و ماندگاری بالاتری دارند زیرا چربی روی پوست آنها با عطر ترکیب شده و این ترکیب موجب افزایش ماندگاری عطر می‌شود. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که مقادیر چربی زیاد پوست می‌تواند با عطر ترکیب شده و رایحه اصلی آن را تغییر دهد. چربی روی پوست موجب ایجاد واکنش‌های قوی‌تری میان ترکیبات عطر و ترکیبات پوست می‌شود. بنابراین افرادی که پوست چربی دارند بهتر است از عطرهای متشکل از گل و گیاه و یا عطرهای میوه‌ای با رایحه‌های ضعیف‌تر استفاده کنند، زیرا عطرها در حالت عادی بر روی پوست‌های چرب، فعال‌تر هستند و بوی بیشتری دارند. بنابراین اگر از عطرهای تند استفاده کنید، بوی آن بر روی پوست شما بیشتر شده و پس از مدتی به بویی آزاردهنده تبدیل می‌شود. در نتیجه برای افرادی که پوست چرب دارند، انتخاب عطرهای سرد و خنک انتخابی هوشمندانه و مناسبی خواهد بود.

 

پوست های خشک

پوست خشک برعکس پوست چرب، رطوبت اندکی دارد و اصطلاحا کم آب است. متاسفانه عطرها روی پوست‌های خشک ماندگاری بالایی ندارند و به سرعت از بین می‌روند. دلیل این امر آن است که ترکیبات و مولکول‌های موجود در عطر با هیچگونه رطوبتی روی پوست ترکیب نمی‌شوند و بدون تغییر روی سطح آن باقی می‌مانند. به همین دلیل به سرعت تبخیر می‌شوند و ماندگاری بالایی ندارند. با این تفاسیر عطر مناسب پوست خشک، عطری است که غلظت بالایی دارد و قوی‌تر است. بنابراین عطرهای شیرین و گرم برای افرادی که پوست خشک دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. اما برای ماندگاری بیشتر عطر روی پوست خشک می‌توانید ناحیه‌ای که می‌خواهید روی آن عطر بزنید را ابتدا با کرم مرطوب کنید و سپس عطر بزنید. علاوه بر آن می‌توانید عطر را در نقاطی از بدن مانند مچ دست، گردن و پشت گوش که جریان خون و نبض بیشتری دارند، استفاده کنید تا ماندگاری آن را افزایش دهید. رایحه‌هایی مانند مُشکی، چوبی و یا هر رایحه‌ای که کمی تند یا غلیظ باشد برای پوست‌های خشک بسیار مناسب هستند.

انتخاب عطر مناسب پوست

انتخاب عطر مناسب پوست

 

پوست های حساس

ویژگی‌ها و مشخصات پوست‌های حساس برای انتخاب عطر مناسب بسیار شبیه به پوست‌های خشک است. پوست حساس به پوستی گفته می‌شود که در مقابل عوامل بیرونی بسیار آسیب‌پذیر است و خیلی سریع جوش می‌زند یا دچار سوزش و خارش می‌شود. این نوع پوست اصولا به محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد و آستانه تحمل پایینی دارد. به همین دلیل افرادی که پوست حساس دارند، نباید از محصولات قوی و غلیظ استفاده کنند. افرادی دارای پوست حساس بهتر است عطرهایی را انتخاب کنند که رایحه‌های ملایم‌تری دارند، زیرا در این صورت، ساختار و مواد تشکیل دهنده عطر به پوست‌شان آسیب وارد نمی‌کند. البته این افراد بهتر است از عطرهای طبیعی استفاده کنند زیرا این عطرها با عصاره‌گیری مواد اولیه طبیعی مانند گل‌ها و شکوفه‌ها بدست می‌آیند و هیچگونه مواد اضافه‌ و شیمیایی برای تولید آنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کاملا طبیعی هستند. عطرهای طبیعی برای پوست‌های حساس گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و هیچگونه حساسیت و عارضه‌ای را برای آنان به دنبال نخواهند داشت.

 

عطر مناسب پوست سبزه

رنگ پوست نیز در انتخاب عطر یکی از فاکتورهای مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. در هنگام خرید عطر علاوه بر تعیین خشکی یا چربی پوست باید به رنگ پوست خود نیز توجه کنید. پوست‌ها به طور کلی به سه دسته روشن، سبزه و تیره تقسیم می‌شوند که متناسب با هر رنگ پوست، عطرهای متنوع و مختلفی وجود دارند. اما عطر مناسب پوست سبزه چیست و این افراد باید چه نوع عطری استفاده کنند؟ عطرهای گرم و شیرین به عنوان عطر مناسب پوست سبزه در نظر گرفته می‌شوند و گزینه بسیار خوب و هوشمندانه‌ای برای این افراد هستند. افرادی که پوست سبزه یا گندمی دارند بهتر است از رایحه‌های مشرق زمینی یا اورجینال استفاده کنند.

 

عطر های طبیعی چگونه هستند؟

عطرهای طبیعی همانطور که از نام آنها پیداست عطرهایی هستند که به صورت طبیعی و بدون افزودن هیچگونه مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. گل‌ها و گیاهان، میوه‌ها و درختان، منابع اصلی تهیه عطرهای طبیعی هستند که با ساختار بدن انسان سازگاری داشته و هیچگونه ضرری برای سلامتی ندارند. عطرهای طبیعی اصولا از ترکیب چندین گل و شکوفه یا ترکیب میوه‌ها و ادویه‌جات مختلف مانند آویشن، هل، دارچین و غیره ساخته می‌شوند که برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند و هیچگونه واکنش آلرژیک در بدن ایجاد نمی‌کنند. از خواص عطر زدن به‌صورت طبیعی می‌توانیم به مواردی از قبیل ایجاد حس آرامش و طراوت، تقویت اعصاب و روان، ضد افسردگی، افزایش و بهبود تمرکز، سازگاری با ریه‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، قابل استفاده برای کودکان و افراد مسن و همچنین تقویت اعصاب اشاره کنیم. عطرهای شیمیایی در طولانی مدت ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت و یا مشکلات ریوی شوند. اما عطرهای طبیعی به دلیل عدم استفاده از هیچ ماده شیمیایی، علاوه بر ایجاد رایحه‌ای خوش، به سلامت انسان نیز کمک می‌کنند و کاملا ارگانیک و بی خطر هستند. البته این عطرها معمولا برای استفاده در مجالس رسمی مناسب نیستند، اما برای استفاده روزانه و روتین گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آیند. بنابراین سعی کنید برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانتان در اکثر مواقع از عطرهای طبیعی استفاده کنید.

 

چگونه عطر خانگی بسازیم؟

چگونه عطر خانگی بسازیم؟

شاید برایتان جالب باشد که با استفاده از برخی مواد اولیه ساده می‌توانید عطر خانگی بسازید. برای ساخت عطر خانگی ابتدا باید با نوت‌ عطرها آشنا باشید تا بتوانید عطری با ماندگاری بالا و رایحه‌ای مطلوب بسازید. هر عطر از سه نوت بالایی، میانی و پایه تشکیل می‌شود. نوت ابتدایی همان بویی است که در زمان اسپری کردن عطر به مشام می‌رسد و معمولا پس از 10 دقیقه جای خود را به نوت میانی می‌دهد. نوت میانی بیشترین درصد یک عطر را تشکیل می‌دهد و حدود 30 دقیقه ماندگاری دارد. اما نوت پایه نوتی است که به تنهایی بوی خوشایندی ندارد و باید با نوت میانی ترکیب شود. نوت پایه در واقع رایحه اصلی یک عطر است که پس از 30 دقیقه در فضا پخش می‌شود و با توجه به کیفیت عطر حدود 5 الی 8 ساعت ماندگاری دارد. بنابراین برای تهیه عطر خانگی باید برای هر نوت عطر خود رایحه دلخواهتان را انتخاب کنید. ساخت عطر خانگی کار دشواری نیست و هرکسی می‌تواند با تهیه رایحه‌های مورد علاقه خود، عطر متناسب با سلیقه‌اش را در منزل و با استفاده از مواد اولیه ساده و مرغوب بسازد. در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه عطر طبیعی بسازید و از رایحه دلنشین آن لذت ببرید.

 

برای تهیه عطر خانگی ابتدا باید رایحه‌های دلخواهتان را انتخاب کرده و نوت‌های مختلف عطر خود را تعیین کنید. اما برای نوت‌‌های ابتدایی بهتر است از بهارنارنج، لیمو، رزماری، نعنا و یا اسطوخودوس استفاده کنید. برای نوت میانی نیز گل یاس، میخک، دارچین، بابونه و گل رز گزینه‌های خوبی هستند. در نهایت برای نوت پایه می‌توانید از وانیل، زنجبیل یا نعنا هندی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که ساخت عطر را باید از نوت پایه شروع کرده و پس از آن نوت میانی و سپس نوت ابتدایی را بیافزایید. میزان نوت‌ها در حالت ایده‌آل به این ترتیب است: نوت ابتدایی 30 درصد، نوت میانی 50 درصد و نوت پایه نیز 20 درصد. توجه داشته باشید که برای تهیه عطر خانگی فقط باید از گلبرگ‌های گل‌ها یا گیاهان مورد نظر خود استفاده کرده و شاخه‌های و ساقه‌های آنها را جدا کنید، زیرا بر بوی نهایی عطر تاثیر می‌گذارند.

 

مواد و وسایل مورد نیاز برای ساخت عطر خانگی:

 

ظرف شیشه‌ای کاملا تمیز

2 قاشق غذاخوری روغن حامل بی‌بو (ترجیحا روغن هسته انگور، بادام یا روغن جوجوبا)

6 قاشق غذاخوری الکل غلیظ

5قاشق غذاخوری آب معدنی

اسانس‌های مورد نظر

صافی

قیف

برای تهیه عطر خانگی ابتدا باید نوت‌های عطر خود را با استفاده از گل‌ها و گیاهان دلخواه تهیه کنید. ابتدا گیاهان را با یک قاشق چوبی به خوبی خرد و له کنید. پس از آن مقداری روغن به آنها اضافه کرده و درب ظرف را محکم ببندید و بگذارید به مدت یک الی دو هفته در یک مکان تاریک بماند (هر نوت را در ظرفی جداگانه آماده کنید.) پس از دو هفته درب طرف را باز کنید و اگر رایحه آن را دوست نداشتید، می‌توانید گل‌ها و گیاهان قبلی را از آن خارج کرده و گل‌های جدیدی اضافه کنید و بگذارید دو هفته دیگر نیز در محیط تاریک بماند. در این مرحله می‌توانید مقداری روغن به روغن قبلی اضافه کنید. پس از گذشت دو هفته درب ظرف را باز کنید و یک یا دو قطره نگهدارنده طبیعی مانند ویتامین E به ترکیب خود اضافه کنید تا ماندگاری عطر افزایش پیدا کند. حال که نوت‌های عطر آماده شده‌اند دیگر زمان آن است تا مواد گفته شده را با یکدیگر ترکیب کنید.

 

در این مرحل ابتدا روغن حامل را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و پس از آن نوت‌هایی که قبلا تهیه کردید را به آن اضافه کنید (ترتیب نوت‌ها را رعایت کنید؛ یعنی ابتدا نوت پایه سپس نوت میانی و پس از آن نیز نوت ابتدایی.) پس از ترکیب نوت‌ها با روغن حامل باید الکل را به این ترکیب اضافه کنید و درب ظرف را محکم ببندید و بگذارید به مدت 48 ساعت به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. پس از دو روز، آب را به ترکیب خود اضافه کرده و آنها را خوب هم بزنید. حالا مایع تهیه شده را از صافی رد کرده و به وسیله قیف در یک ظرف با درپوش اسپری‌دار بریزید. عطر خانگی خوشبوی شما آماده است.

 

سوالات متداول انتخاب عطر مناسب پوست

سوالات بسیاری در خصوص انتخاب عطر مناسب پوست، ممکن است برایتان پیش آمده باشند. همانطور که اشاره کردیم، متناسب با هر نوع  پوست (خشک یا چرب) عطرهای متنوع بسیاری وجود دارند که ساختار آنها با ویژگی‌های پوستی و رنگ پوست شما سازگار است. اما در این بخش به دو پرسش اساسی و مهم در خصوص عطرها و ادکلن‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

عطر امضا چیست؟

شاید تا کنون عبارت «عطر امضا» را در محیط‌های مختلف شنیده باشید اما معنای آن را ندانید. عطر امضا چیست و به چه نوع عطری اشاره دارد؟ عطر امضا به عطری گفته می‌شود که شما از آن به عنوان عطر ثابت خود استفاده می‌کنید. یعنی سال‌هاست که تنها یک عطر را به عنوان عطر محبوب و دلخواه خود انتخاب کرده و همیشه و در همه جا از آن استفاده می‌کنید؛ به طوری که اطرافیان دیگر شما را با بوی آن عطر می‌شناسند. یعنی حتی اگر در محیط دیگری این بو را استشمام کنند، حتما به یاد شما می‌افتند. در واقع رایحه این عطر برای دیگران، یادآور شما خواهد بود. بنابراین عطر امضا همان عطری است که همیشه از آن استفاده می‌کنید و در واقع این عطر، معرف شخصیت و حضور شماست. از این رو سعی کنید عطر امضای خود را متناسب با استایل و شخصیت خود انتخاب نمایید.

انتخاب عطر مناسب پوست

راز ماندگاری ادکلن چیست؟

قطعا ماندگاری بالای عطر و ادکلن برای همه ما از اهمیت بالایی برخوردار است اما راز ماندگاری ادکلن چیست؟ چه کار کنیم تا بوی ادکلن ما بیشتر از حد معمول بر روی لباس یا بدنمان باقی بماند؟ برای ماندگاری بوی ادکلن این نکات را مد نظر داشته باشید:

 

به نقاط نبض دار بدن خود اکلن بزنید

نقاط نبض دار بدن شامل مچ‌ دست، گردن، آرنج، پشت گوش و پشت زانو هستند. در این نقاط بیشترین نبض و جریان خون وجود دارد و دمای خاص آنها موجب ماندگاری بیشتر عطر و ادکلن می‌شود.

 

پس از دوش گرفتن بلافاصله ادکلن بزنید

بهترین زمان استفاده از ادکلن و عطر پس از دوش گرفتن است. زیرا رطوبت به ماندگاری عطر کمک می‌کند و بدن نیز پس از دوش گرفتن، رطوبت خوب و مطلوبی دارد.

 

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده پیش از استفاده از ادکلن

سعی کنید پیش از استفاده از ادکلن، نقاطی که می‌خواهید ادکلن بزنید را با مقداری کرم مرطوب کننده یا وازلین چرب کنید. همانطور که گفتیم، رطوبت موجب ماندگاری بالای ادکلن و عطر می‌شود.

 

استفاده از ادکلن بر روی بدن و نه روی لباس

اگر می‌خواهید ماندگاری ادکلن خود را افزایش دهید، آن را روی لباس خود اسپری نکنید، زیرا جریان هوا خیلی زود بوی عطر را از بین می‌برد. به جای آن سعی کنید ادکلن را روی نقاط نبض‌دار و مرطوب بدن خود بزنید.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب همه آنچه که باید درباره انتخاب عطر مناسب با پوست خود بدانید را به شما توضیح دادیم. همانطور که خواندید، هر پوست دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی است که در انتخاب نوع عطر باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید. تنها کافی است نوع پوست خود را شناسایی کرده و بر اساس نوع پوست، بهترین و مناسب‌ترین عطر را برای خود انتخاب کنید.